23 Okt 2013

Menu Berasaskan Brokoli..

Haritu aku kirim kat adik aku beli brokoli kat matahari mall depan rumah tu..
Untuk buat bubur nasi arfan la..

So terhasil la Bubur Nasi Ayam Brokoli untuk arfan..


- Segenggam beras
- Sedikit carrot
- Beberapa kuntum brokoli
- Sedikit isi ayam

Beras tu basuh bersihbersih dan masak la sehingga menjadi bubur..kemudian aku masukkan carrot sekali..
Sebab carrot kan ambil masa gak nak bagi lembut..
Agakagak nasi tu dah kembang baru aku masukkan isi ayam..bila nasi tu dah masak betul last sekali baru aku masukkan brokoli..brokoli tu tak yah lama pun..aku tak ada stim asingasing..

Sory lupa nak snap picca bubur nasi tu dah masak dan dah diblander..
Nak cepat suapkan budak bambam tu..terus lupa..

Lepas masak bubur nasi arfan..aku masak lak sayur brokoli untuk makan dengan nasi tengahari tu..
Brokoli yang simple dan sedap...huhuh..
Brokoli Bawang Putih Sos Tiram..



Bahan-bahan:
500gm brokoli - aku agakagak je
5 ulas bawang putih ~ dipotong dadu
3 sudu sos tiram
1 camca teh tepung jagung ~ bancuh dengan sedikit air
Air ais ~ untuk merendam broccoli

Cara penyediaan:
1. Celur broccoli selama 2-3 minit dalam air mendidih. Kemudian sejatkan dan rendamkan ke dalam air ais, 2-3 minit dan toskan.
3. Tumiskan bawang putih dan goreng sehingga garing dan angkat.
4. Masukkan sos tiram dan air bancuhan tepung jagung ke dalam kuali. Apabila kuah telah mendidih, masukkan brokoli dan kacau seketika. Siap!

Bila makan rangup je brokoli tu..sesuai sangat untuk menu diet...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan