5 Dis 2012

Scone..nyumyy..

Ni cete hari ahad baru ni..
Papa pun kena keja gak ahad, so kite penuhkan aktiviti dengan membaking pulak..
Hari tu tengok de orang post picca makan scone..
Pastu blog zuris lak post picca dengan resepi pasal scone lak..
Tengok resepi macam senang je..
Terus beli jem dengan fresh milk..terus buat..


Ini la rupa scone tu..
1st time aku makan scone ni..kesiankan kat aku..huhuh..
Tapi bila makan time hujan..pastu scone tu masih panas lagi baru kuar dari oven..memang walahhh..terbaekk..
Memang kena dengan tekak aku laa..tekak orang lain aku tak tahu la..
Memang boleh buat lagi...breakfast ala omputih...
Meh sini aku tepek resepi..aku ambil dari zuris jee...mintak copy paste ye zuris..
Bahanbahan:

2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
1/4 cawan gula halus
1/3 cawan unsalted butter (daku pakai mentega biasa jo)
1 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla
1/2 cawan susu segar
sedikit garam


Cara membuatnya :

- ayak tepung dengan baking powder, gula dan garam ke dalam mangkuk adunan. masukkan butter yang dipotong menjadi kiub kecil dan ramas-ramaskan bersama tepung hingga menjadi seperti serbuk roti kasar.
- satukan esen vanilla, telur dan susu dalam satu bekas lain pula, kacau sebati.
- campurkan adunan telur dalam tepung tadi sedikit demi sedikit  dan gaul rata. uli adunan itu menjadi doh yang padat seperti sebiji bola dan sejukkan dalam peti ais selama lebih kurang 20 minit.
- keluarkan doh, ratakan doh dengan penggelek dan terap gunakan acuan. saya takde penggelek dan acuan, makanya bentukkan guna tangan ajelah ye.

1 ulasan:

  1. akak pun tak penah makan..kesian kat akak huhu..kena buat jugak nih..kalu rajin la,ana rajin membaking kan pandai lak tu menjadi je,kalu akak buat sekali belum tentu jadi

    BalasPadam